Mijn ziggo is t niet

Geplaatst op 22 maart 2010

Ik ben overgestapt op Ziggo om televisie te kunnen kijken, digitaal. 's avonds om tien uur telefonisch besteld, twee dagen later lag het kastje en de handleiding in de bus. Geweldig! 'Om uw smartcard te activeren gaat u naar mijn ziggo.nl en vult u uw gegevens in,' raadt de handleiding me aan. Eentje trouwens met een hoop foutjes erin en een excuusbrief erbij voor de foutjes. Kan gebeuren. Ik naar 'mijnziggo.nl' Even de smartcard activeren en lekker autosportkanalen langszappen. 'Om de smartcard te activeren moet u uw klantnummer invullen.' Huh? Klantnummer? 'U vindt uw klantnummer op uw factuur of post.' Ik heb helemaal nog geen post van ziggo gehad, want ik heb het pakket telefonisch besteld. Even op de doos van de digitale ontvanger kijken. Daar staan genoeg nummers op. Ik vul ze allemaal in: mijn klantnummer staat er niet bij. 'U kunt ook bellen naar...' en dan een telefoonnummer. Dan maar bellen. Ik word doorverbonden met de computer en krijg een keuzemenu. De keus 'wat is mijn klantnummer zit er niet bij.' 'Voor overige vragen' of zoiets, 'toets 5.' Ik toets '5'. "Om verder geholpen te kunnen worden, toets uw klantnummer in.' Ik toets niks in, want ik heb geen klantnummer, daarom bel ik juist. De computer weer het ook niet meer. 'We hebbeng een juist klantnummer ontvangen, toets uw klantnummer nogmaals in.' Na drie keer niks invullen word ik doorgeschakeld naar een medewerker. Ik word in de wacht gezet. 'De wachttijd bedraagt twee minuten,' roept een stem om de halve minuut. Ik krijg de mededeling acht keer te horen. Moet kunnen. 'Waarmee kan ik u van dienst zijn?' vraagt een vriendelijke stem. 'Ik wil mijn smartcard activeren.' 'Wat is uw klantnummer?''Die heb ik niet, daarom bel ik.' 'Die mogen wij telefonisch niet verstrekken.' Geduld sijpelt door mijn porieen weg. 'Hij staat op uw correspondentie en uw factuur.' 'Die heb ik nog niet gehad.' 'Wij mogen hem echt niet geven.' 'Ga ik ooit een factuur krijgen als ik de kaart niet activeer?' Het meisje snapt het probleem. Ineens is een postcode ook een goed idee en het nummer van de smartcard. Hij is geactiveerd. Yes! Toch nog best snel gegaan. Leve Ziggo. Ik zet de tv aan. Geen digitaal beeld. Wel beeld, maar zo te zien alleen analoog. Ik zap wat heen en weer, de afstandsbediening werkt niet, de batterijen van de afstandsbediening zijn nieuw, de intvanger komt uit het plastic, hij zal toch niet stuk zijn? Ik bel, zucht, zucht, opnieuw met ziggo. 'Dit informatienummer kost' etc etc. 'Wat is uw klantnummer?' 'Die heb ik niet!' Het meisje blijft vriendelijk. Aan het personeel ligt het niet. Ze zoekt op de computer van alles uit en inderdaad: 'uw ontvangskastje is kapot.' 'Hoe kan dat nou?' 'Oh dat gebeurt wel vaker.' 'En nu?' 'U krijgt een adressticker toegezonden, stuurt het kastje op en over twee weken krijgt u hem terug.' 'Kunnen jullie niet gewoon een nieuwe sturen?' 'Dat mogen wij niet.' 'Ophalen?' 'Dat doen wij niet.' 'Brengen?' 'Dat kan niet.' De laatste druppels geduld vallen op de grond. 'Waarom moet dat twee weken duren?' 'Dat duurt het gewoon.' Ik heb medelijden met het meisje. 'Maar ik kan intussen wel analoog kijken?' 'Dat kan wel.' 'En dat kost niks?' 'Dat kost niks.' 'Dus ik kan ook gewoon niet lid worden van Ziggo?' 'Dat zou kunnen.' 'Doe ik dat voorlopig en stuurt u de adressticker maar op.' Dat is nu vijf dagen geleden. De adressticker is er nog steeds niet. Ik kan ook gewoon onder een andere naam een nieuw kastje bestellen met een nieuw abonnement en het oude kastje lekker weggooien. Als de sticker er maandag nog niet is schakel ik over op de guerillataktiek.