Oorlog in rijswijk

Geplaatst op 15 september 2006

Ik sta voor een statig herenhuis in Rijswijk. Niets aan de hand, zo op het eerste gezicht. Binnen word ik hartelijk ontvangen door Anneke, de hoofdpersoon van dit Reunie-filmpje. Ze schenkt koffie, maar concentreert zich dan weer snel op de tv, waar El Jazeerah meldt dat in Irak een belangrijke terroristenleider is opgepakt. Anneke is journalist in ballingschap. Eigenlijk hoort ze helemaal niet in Rijswijk. Anneke woont samen met haar man Ismael in Bagdad. Daar runnen ze de enige onafhankelijke krant van Irak. Maar ze is naar Nederland gevlucht omdat haar leven daar gevaar loopt. Ze wijst naar schilderijen aan de muur. Die heeft haar man gemaakt. Hij is kunstschilder. Verdomd, die heb je daar natuurlijk ook, denk ik. Maar van schilderen komt de laatste jaren niet veel, vertelt Anneke weemoedig. Daarvoor zijn er teveel andere dingen aan de hand. Haar man zit nog daar en Anneke maakt zich zorgen. Hij is al eens ontvoerd en hun chauffeur en bodyguard zijn bij een mislukte ontvoeringpoging vermoord. Het is nog niet eens de dood die ons angst inboezemt, maar de manier waarop. Ze doelt op de filmpjes die op Internet verschijnen van westerlingen die op beestachtige wijze om het leven worden gebracht. De meest vreemde gedachten schieten door mijn hoofd. Ook die van wat moeten we met de uitzending als Anneke teruggaat en een filmpje op Internet wordt. Anneke is me voor. Gewoon uitzenden. Laat de mensen maar weten wat er aan de hand is. Ik hoop maar dat ze daarmee bedoelt dat de Renie gewoon moet worden uitgezonden en niet het Internetfilmpje. Dan stelt ze me aan haar stiefdochter voor, Rafah. Een prachtig meisje van een jaar of negentien. Alleen haar gezicht is enorm beschadigd Dat komt vertelt Anneke toonloos, door een ongelukje met een kalasnikof. Ze heeft zichzelf per ongeluk door haar kaak geschoten. Rafah is in Nederland voor plastische chirurgie. Maar als het daar niet voor was zaten we nu in Bagdad stelt Anneke. Drie uur later staan we weer buiten. Ik kijk achterom. De gevel van het pand is nog steeds hetzelfde, maar binnen, weet ik nu, woedt de oorlog.